fredag 15 mars 2019

The Naia Initiative

Till följd av att jag gillar att träna får jag många dumma reklambudskap i mina sociala "kanaler". I dag fick jag till exempel upp reklam för en ny serie "funktionella energidrycker" från The Naia Initiative. Varför är det dumt, kanske ni undrar? Det förklarar de själva på sin hemsida, under rubriken "Our initiative":

Definitionen av ordet initiativ är att ha förmågan att bedöma vad som behöver göras och att vidta nödvändiga åtgärder för att få det gjort. Vårt mål är att få fler människor att upptäcka och uppskatta drycker som gör mer än att bara släcka törsten.
Vi är övertygade om att vägen dit handlar om transparens, tydlighet och innovation samt frigöra sig från förlegade värderingar och stereotypa uttryck. Vi gör det genom att ständigt tänka nytt kring de ingredienser och produkter som finns på marknaden idag. På det sättet kan vi erbjuda innovativa, svensktillverkade drycker med funktion som får dig att känna dig piggare och orka mer.
Vad snackar de ens om?! Ska fler ska upptäcka energidrycker? Är det ens möjligt? Reality check för The Naia Initiative: vi lever i ett samhälle där begreppet "pest eller kolera" borde ersättas av "onlinecasino eller energidryck". När den moderna forskningen nu har framstegat sig bort från allt vad farliga farsoter heter så har kapitalisterna beslutat sig för att lansera sina egna innovativa svensktillverkade generationsutplånare. 
De stereotypa värderingarna som de skriver om måste vara den djupt rotade åsikten att det är förjävla sunkigt att se femtonåringar på väg till skolan sitta och cigga med en Red Bull utanför Pressbyrån vid Södertälje C. Vi måste helt enkelt komma förbi det. Varje människa ska ha rätt att bli pigg utan att bli bedömd. 
Nä. Jag skojar bara. En blir inte pigg av energidryck. En blir pigg av att sova och må bra. Inget av vilket uppnås genom att dricka energidryck...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar